DE PLAATS VAN DE
MESSIASBELIJDENDE JODEN
Artikel over een powerpointpresentatie
die de geschiedenis laat zien van enerzijds de Joodse volgelingen van Jezus en
anderzijds de volgelingen van Jezus die uit de andere volken komen.
In het kader van Toward Jerusalem Council II.
Op 19 november
2005 gaf René Leitner in Utrecht een powerpoint-presentatie over 'Toward
Jerusalem Council II' (Op weg naar het Tweede Concilie van Jeruzalem). Hij liet
zien dat er tot ±500 na Christus nog messiasbelijdende Joodse gemeenschappen
waren. Daarna is meer dan duizend jaar het niet-joodse christendom de enige
verschijningsvorm van het christendom geweest. In deze tijd komen wel
individuele Joden tot bekering, maar ze worden door de christelijke kerken na
hun bekering gedwongen hun Jood-zijn op te geven.
Vanaf de 16de eeuw komen er voorzichtig hier en daar kleine Joodse
gemeenschappen die Jezus als hun Messias belijden en daarbij hun Joodse
identiteit behouden.
Na de oorlog van 1967, als Israël heel Jeruzalem plus de Westoever
in zijn bezit krijgt, begint het aantal messiasbelijdende Joodse gemeenschappen
wereldwijd flink te groeien. Momenteel zijn er over de hele wereld vele
duizenden messiasbelijdende Joden. Sommige kenners schatten hun aantal ver
boven de 200.000.
BEZINNING NODIG
Er is nu grote behoefte aan bezinning over de plaats van deze
messiasbelijdende Joodse gemeenschappen ten opzichte van de christenen uit de
volken. Op het eerste concilie van Jeruzalem werden de Joodse volgelingen van
Jezus geconfronteerd met het nieuwe verschijnsel dat er ook mensen uit de
andere volken tot geloof in Jezus de Messias kwamen en zich lieten dopen. Zij
moesten zich toen bezinnen op de vraag hoe hun verhouding tot die nieuwe groep
moest zijn. Bijvoorbeeld: moesten die nieuwe christenen Jood worden en de hele
Joodse wet naleven? Handelingen 15 vertelt hierover: de christenen uit de
volken hoefden niet Jood te worden.*
VERGEVING VRAGEN
In onze tijd staan de
christelijke kerken voor de omgekeerde vraag: accepteren wij dat de Joden die
Jezus als Messias belijden hun Joodse identiteit houden? Dat lijkt misschien
een overbodige vraag. Het is ook een rare vraag als je beseft dat de christenen
uit de andere volken geënt zijn op de edele olijf die het volk Israël is
(Romeinen 11,17-20). Maar eeuwenlang was in de kerken de praktijk dat Joden die
zich lieten dopen, gedwongen werden al hun Joodse gewoontes op te geven. Willen
de kerken deze praktijk voortzetten of gaan ze juist vergeving vragen en
bepaalde conciliebesluiten in dit verband herroepen? Accepteren we de
messiasbelijdende Joodse gemeenschappen als volledig lid van het Lichaam van
Christus? Of vinden we dat ze bijvoorbeeld de Joodse feesten (sabbat, Pesach,
Wekenfeest, Jom Kippoer en Loofhuttenfeest) niet meer mogen vieren? Vinden we
eigenlijk dat ze de christelijke feesten (zondag, Pasen, Pinksteren en
Kerstmis) op onze wijze moeten gaan vieren als ze er echt bij willen horen?
OP WEG
Hierop zal antwoord gegeven moeten worden tijdens een
kerkvergadering, waarbij alle christelijke denominaties zijn betrokken. 'Toward
Jerusalem Council II' (TJC-II) is bezig zo'n vergadering voor te bereiden. Op
de lange weg daarnaartoe zijn gebed, bezinning op ons geënt-zijn-op-Israël
(Romeinen 11), verootmoediging en verzoening heel belangrijk.
TJC-II
Nederland is bereid in uw kerk of groep deze boeiende powerpoint-presentatie te
komen geven over de 2000-jarige geschiedenis tussen het Joodse en het
niet-Joodse deel van het Lichaam van Christus, de visie en de doelstellingen
van TJC-II. Heeft u belangstelling, dan kunt u deze presentatie aanvragen via
www.tjcii.nl, of per telefoon: 040-251.51.83 (René
Leitner).
* Dat de Joodse volgelingen van
Jezus volop Jood bleven blijkt wel uit Handelingen 21,20-26.
jvb/ks #
--------------------------------------------------------------------------------------
Dit artikel van Jan van Beeck ofm en Kees Slijkerman is met toestemming overgenomen uit het tijdschrift Bouwen aan de Nieuwe Aarde, juli 2006, en staat als document 0157 op website StuCom, te vinden via www.kcv-net.nl/stucom in de rubriek Joden-christenen.