Uit:
Bouwen aan de Nieuwe Aarde, mei 2006
Boekbespreking
LEVEN IN
CHRISTUS - RANIERO CANTALAMESSA
Anne Koole-Bart
We gaan in dit
boek over de Brief aan de Romeinen op geestelijke bedevaart met Pater Raniero
Cantalamessa, kapucijn. Na zijn hoogleraarschap werd hij in 1980 predikant van
het pauselijk huis en presenteerde op de Italiaanse televisie een cultureel en
godsdienstig programma.
De schrijver schetst diepgaand de grondlijnen van het Evangelie in
de Romeinenbrief. Hij doet dat in de vorm van een routebeschrijving vanaf het
vertrekpunt dood in zonde en
ongerechtigheid naar het reisdoel leven
in Christus, de titel van het boek. Het eerste gedeelte van de reis (1-9)
is de verkondiging van het werk dat God heeft volbracht, het tweede gedeelte
(10-13) handelt over het leven in navolging van Jezus Christus.
OECUMENE
Naast evangelisering van de gelovigen wil Cantalamessa met dit
boek een bijdrage leveren aan de oecumene. Mede daarom put hij in zijn boek
nadrukkelijk uit de grote tradities van de orthodoxe en de katholieke kerk,
alsook uit de Reformatie. Ook wijst hij op de Gemeenschappelijke Verklaring van oktober 1998 van de
Rooms-Katholieke Kerk en de Lutherse Federatie, over de rechtvaardiging door
het geloof. De verlangde eenheid van de christenen maakt een oecumenische
lezing van de Brief aan de Romeinen actueler en belangrijker dan ooit.
Cantalamessa noemt de diepe geestelijke ervaring die zowel Augustinus als ook
Luther en Wesley hadden toen ze de Romeinenbrief bestudeerden. Ze ontdekten dat
- als er in de Romeinenbrief gesproken wordt van Gods gerechtigheid - het niet
om een straffende, maar om een bevrijdende gerechtigheid gaat. Het gaat om
vrijspraak van zonde en schuld. Hieruit blijkt Gods liefde en juist daarin is
Hij trouw aan zichzelf.
AANGRIJPEND
Het eerste hoofdstuk van het boek neemt de klaroenstoot over van
de aanhef van de Romeinenbrief. Wij zijn bemínde
gelovigen. Paulus schrijft: 'God
heeft u lief en riep u tot zijn heilige gemeente'! (Romeinen 1,7). Daar
begint het mee: de liefde van God openbaart zich in het kruisoffer van Christus
en gaat vooraf aan onze heiliging. Deze liefde vraagt om aanvaard te worden in
het 'nu' van ons leven.
Het vierde hoofdstuk is een aangrijpende meditatie over het lijden
van Christus en van God, terwijl het volgende hoofdstuk handelt over de
verrijzenis, met daarbij aspecten uit de Oosterse en Westerse kerk die elkaar
wederzijds aanvullen en verrijken. In de verrijzenis zijn wij herboren tot een
leven van hoop. Om het geloof in onze tijd een nieuwe impuls te geven, zullen
we die hoop moeten aanwakkeren, zodat ons geloof in staat zal zijn, als in het
begin van het christendom, de wereld opnieuw te veroveren.
LIJDEN EN LOFPRIJZING
Cantalamessa gaat ook in op het menselijk / gelovig lijden. Een
gedeelte van hoofdstuk 7 met als thema Hij
heeft geleden in het lichaam is hieraan gewijd. Hij werkt dit verder uit en
zegt dat lijden kan betekenen dat we bijzonder gevoelig gaan worden voor de
werking van Gods reddende kracht die in Christus aan de mensheid is gegeven. Hij
noemt lijden én lofprijzing twee
middelen om ons los te maken van de zonde en de oude mens te vernietigen.
De hoofdstukken 7-9 handelen over de vrijmaking van zonde en wet,
het ontvangen van de Heilige Geest en over het gebed. In hoofdstuk 10 wordt de
christelijke navolging ingezet waarin het gaat om de vruchten van de Geest.
Daarvan is de liefde de eerste vrucht en van hieruit ontplooit zich het
christelijk leven dat geleefd wordt in zuiverheid van hart. Diverse aspecten
daarvan komen in de hierop volgende hoofdstukken aan de orde.
DRINGENDE BOODSCHAP
Van de conclusie aan het slot van het boek geef ik globaal en
enigszins vrij het volgende weer: In de Romeinenbrief neemt de grote apostel
Paulus ons bij de hand. In het begin van de tocht waren we nog in de
goddeloosheid ondergedompeld, ontdaan van Gods glorie en levend in zelfzucht.
En hij leidt ons naar onze nieuwe levenswijze, waarin we niet langer voor
onszelf leven, maar voor de Heer en voor zijn glorie. De dringende boodschap is
dat we ons realiseren dat we de Heer toebehoren, want Hij gaf zijn leven voor
ons en kocht ons vrij en heeft dus recht op ons. Maar nog meer dan dit recht
spoort Gods Liefde ons aan het
besluit te nemen om voortaan te leven voor Hem die voor ons is gestorven en opgewekt.
Praktisch gezien betekent dit onze toewijding aan het Koninkrijk van God en aan
zijn Kerk, waarmee onze Doop effectief wordt gemaakt. En hiermee breekt zich in
onze wereld een nieuwe kracht baan.
GOUD TE VINDEN
Mijn indruk is dat behalve voor ieder persoonlijk, het boek ook is
aan te bevelen voor een geleide groepsretraite met als doel geestelijke
vernieuwing en verdieping, waarin hernieuwing van de doopbelofte een plaats zou
kunnen krijgen.
Enkele slotopmerkingen:
- Het gedeelte uit de Romeinenbrief over de verhouding Israël en
de volken valt buiten de opzet van het boek. Verder is de Notenlijst (pag.
248-250) niet volledig: de noten 105-132 ontbreken helaas.
-
Deze eerste Nederlandse uitgave heeft nogal wat taal- en stijlfouten en een voorwoord
dat een misverstand kan oproepen. De schrijver van het voorwoord zegt dat
Luther zich aan de Romeinenbrief bezeerd heeft, terwijl Cantalamessa juist
positief schrijft over Luthers ervaring met de Romeinenbrief. Luther heeft
natuurlijk wel met de Romeinenbrief geworsteld.
- Dit boek is niet echt moeilijk, maar is wel omvangrijk en
diepgravend en vraagt dus inzet van de lezer. Maar dan is het ook goud wat we
vinden, want we worden teruggevoerd naar de bron van ons geloof.
- Suggestie: lezen, herlezen en het memoriseren van de kernteksten
uit de Romeinenbrief maakt het aangebodene tot een eigen geestelijke bagage en
persoonlijk bezit.
Raniero
Cantalamessa, Leven in Christus. De spirituele
boodschap van de Brief aan de Romeinen,
Uitgeverij Stichting De Boog - Amsterdam (in samenwerking met het Willibrordushuis
te Den Haag), ISBN 90.6257.050.X. Met kerkelijke goedkeuring. 255 pagina's,
16,75 euro.
Dit is document 0155 op website StuCom, te bereiken via www.kcv-net.nl/stucom